kuih bahulu



Hai semua..dah nak dekat2 raya nie,macam kuih dok mai..ada yang order,ada yang nak buat sendiri(handmade katanya)ada yang tengok saja..hehehe..so,dalam banyak2 kuih,khaty nak sangat buat bahulu,ya la bukan apa,anak2 ngan khaty suka makan..kalau buat sendiri boleh buat macam perisa kan..so,mai tengok hasil khaty mencuba kuih bahulu..resepi di ambil dari mak khaty yang memang otai la bab2 kuih muih tradisional..jom kita buat kuih bahulu:-
 bahan yang kena ada,khaty try buat ckit dulu,takut nanti tak jadi,bazir plak nak buang kan..5 biji telur gred A,gula 300gm,tepung gandum 300gm,pastu perisa pisang dan pewarna tambahan(ikut suka) n coklat rise(saja nak tambah)
 pastu,nie acuan bahulu,kena sapu minyak dulu kat keliling corak tu,lau tak nanti melekat la tak boleh nak keluarkan bahulu yang dah masak..
 ok,masuk telur ngan gula,blend sampai betul2 kembang,nak tau macam mana dia dah kembang atau naik,senang ja,ambil jari telunjuk calit kat adunan ckit,pastu tenyeh ngan ibu jari,kalau rasa macam lembut tanpa rasa kasar gula,kira ok la tu..tapi lama gak kena blend,lau buat cincai nantu bahulu ta jadi..kalau ikut orang tua2 dua depa timbuk pakai penimbuk bahulu...mana la nak sempat timbuk kan,hehehehe
 start blend,asanya dalam 1/2 jam gak la..tapi lau nak cantik lagi,pas blen mak khaty kata kena timbuk gak...
 tadaa..dah jadi cantik macam nie la bila adunan dah kembang elok..masa kacau mesti rasa ringan macam kapas..
ok,tepung gandum kena sangai atau goreng tanpa minyak..sekejap ja,ambik tapak tangan letak atas tepung,kalau dah rasa macam suam2 tu kira dah boleh angkat dan ayak terus..

 haaa,nie khaty dah campur tepung ngan adunan tadi,khaty try warna pink dulu..campur agak adunan tu kalau angkat jatuh macam bertali ja...hati2 ya,tepung jangan banyak sangat,nanti keras plak kuih..
 pastu,letak dalam acuan yang dah di sapu minyak,sblm tu panaskan dulu acuan dalam oven sekejap,
 pastu,masuk dalam oven ,panaskan oven dalam suhu 200darjah celcius..bakar kira2 1o hingga 15 minit,tak pun sampai nampak kekuningan..boleh la angkat..

 tengok,dah naik elok dalam oven..yeah..(syok dah bab nampak macam dah menjadi)
 haah..inilah hasilnya..cantik tak,rasa pon ok.. anak2 khaty pon suka makan masa panas2..(kembang ja bila anak2 cakap 'sedanya mak buat')


 nie pon sama,cuma warna ja lain..rasa seronok bab dah makin menjadi plak..



 yang nie khaty saja campur ngan coklat rise,alhamdulillah menjadi,tapi acuna kena cuci plak bab macam kotor ckit bab coklat rise macam melekat kat acuan..tapi tak pa,yang penting sedapp...

  inilah hasilnya..puas hati sangat bab dapat macam warna..

Walaupun penat,tapi bila tengok hasil yang dapat tu,memang puas hati n lega sangat2 bab cubaan pertama agak menjadi..so,kena berusaha untuk buat lagi elok la pas nie..

SELAMAT MENCUBA...

0 komen:

Post a Comment