lifestyle blogger

Ads

Post Top Ad

Wednesday, 29 April 2015

Si Jagung manis

Assalamualaikum w.b.t

Jadilah seperti jagung

si jagung manis jadilah seperti jagung
Ada apa dengan jagung..banyak kah khasiatnya..ada kata-kata indah buat jagung ' jadilah seperti jagung yang sentiasa menutup isinya dari terdedah persekitaran luar'..dalam benar kata-kata tersebut.

Sesiapa sahaja yang melihat atau terlihat jagung mesti hatinya memberontak untuk mendapatkannya..wah gitu..saya adalah peminat fanatik jagung,anda bagaimana..

Tengok jagung di atas,isinya tebal dan besar-besar..memang puas hati kalau beli dapat yang cantik isinya...di mana saya beli jagung ini..mari kita bercerita sekejap

Seperti biasa,pulang dari kerja saya akan menggunakan jalan pulang seperti biasa..tiba di satu perjalanan,ternampak sebuah kedai biasa sahaja..bertiangkan kayu dan beratapkan zink yang makin uzur..terdetik dan terus memberhentikan kereta kerana terlihat kelibat jagung dari jauh..

Maklang : ya dik,singgah mai beli jagung murah2

saya  : jagung nie jual macam mana makcik?

Mak lang : sepinggang rm10,ada yang 10 biji ada yang 8 biji..adik nak yang mana satu?

saya : apa beza yang 10 biji dengan 8 biji?

Mak lang : yang sepuluh biji tu gred 936..yang 8 biji tue gred 916

Saya : amboi,macam barang kemas ya,bagi dua2 jenis makcik

Nampak tidak..jagung pun ada gred yang tersendiri..untuk puas kan hati berganda,saya beli dua2 gred..balik rumah memang tersenyum selebar-lebarnya..memang terbaikkkk jagung makcik tu..sesiapa yang nak beli jagung pastikan anda minta penjual tersebut mengoyak sedikit kulit jagung untuk kita pastikan jagung yang kita hendak beli elok.

Info Kesihatan 

 Manfaat dan khasiat jagung serta kandungan gizinya. 

Jagung memiliki nama latin Zea mays L. dari suku gramineae. Tanaman ini berasal dari Amerika Latin. Jagung yang biasa kita makan adalah jagung rebus atau jagung bakar  yang masih ada bonggolnya. Sedangkan pop corn  adalah biji jagung.

Di beberapa daerah di Indonesia, jagung sering dijadikan sebagai alternatif nasi kerana mengandung banyak karbohidrat. Mereka menyebutnya sebagai nasi jagung.

 Kandungan vitamin dan mineral dalam jagung: 

Tak hanya kaya serat, jagung juga sumber karbohidrat kompleks, dan sejumlah zat gizi lainnya seperti vitamin B, dan C, karoten, kalium, zat besi, magnesium, fosfor, omega 6, dan lemak tak tepu  yang dapat membantu menurunkan kolesterol.

Ada beberapa khasiat jagung yang dijadikan sebagai ubat tradisional untuk mengubati pelbagai penyakit dan menjaga kesihatan badan.antaranya:-

Menjaga kesihatan mata

Senyawa lutein dan zeaxanthin merupakan bagian dari senyawa karotenoid yang membentuk pigmen kuning di retina dan menyerap sinar biru, sinar berbahaya dari matahari, penyebab katarak dan makula degeneratif.

Menurunkan berat badan

Serat kasar pada jagung memberi rasa kenyang yang lebih lama bagi  mereka yang ingin menurunkan berat badan. Serat kasar ini juga dapat mencegah sembelit .

Melancarkan air kencing

Jagung kaya kalium yang bersifat diuretik (melancarkan air seni) sehingga dapat mengatasi iritasi saluran kencing, menurunkan kadar sakit urat, dan mencegah batu karang di ginjal

Mencegah kanser

Dari penelitian yang dilakukan Louisiana State University, mereka yang rajin makan jagung terbukti jarang terkena kanker usus besar, payudara, dan prostat. Besar kemungkinan kandungan betakaroten dan serat yang tinggi. Jagung juga mengandung protease inhibitor  dapat mencegah pembentukan sel kanser

Mencegah gigi berlubang

Penelitian yang dilakukan di 47 negara yang penduduknya rajin mengambil pati jagung, gigi mereka ternyata jarang berlubang.

Jantung Koronari

Penelitian di Illionis State University menunjukkan, penduduk yang menjalani diet rendah lemak, dan makanannya ditambah 20 g jagung setiap hari selama 6 minggu, kadar trigliserida (salah satu jenis lemak penyebab penyakit jantung) turun hingga 13%.

Sementara penelitian di University of Southern California menunjukkan, mereka yang tinggi kadar lutein dalam darah dapat mencegah penambahan plak di arteri jantung. Serat larutnya berkhasiat menurunkan kolesterol. Kandungan asam folatnya menurunkan kadar homosistein (kadar homosistein yang tinggi dapat mengakibatkan serangan jantung).

Diabetes Mellitus ( kencing manis )

Jagung yang memiliki indeks glikemik yang rendah tidak serta merta menaikkan kadar gula darah sehingga baik diasup oleh penderita diabetes mellitus.

Kandungan Gizi dalam 100gram jagung:

  • Energi 129 kal
  • Protein 4,1 g
  • Lemak 1,3 g
  • Karbohidrat 30,3 g
  • Serat 2,9 g
  • Kalsium 5 g
  • Fosfor 108 mg
  • Besi 1,1 mg
  • Vitamin A 117 IU
  • Vitamin B1 0,18 mg
  • Vitamin C 9 mg
  • Air 63,5 g

Catatan:
  • Untuk mendapatkan manfaat serat, makanlah yang segar 

Luahkan apa saja,yang penting enjoy
Info Kesihatan – Manfaat dan khasiat jagung serta kandungan gizinya. Jagung memiliki nama latin Zea mays L. dari suku gramineae. Tanaman ini berasal dari Amerika Latin. Jagung yang biasa kita makan sebagai jagung rebus atau jagung bakar adalah jagung yang masih ada bonggolnya. Sedangkan pop corn adalah daripada biji jagung. Di beberapa daerah di Indonesia, jagung sering dijadikan sebagai alternatif nasi kerana mengandungi banyak karbohidrat. Mereka menyebutnya sebagai nasi jagung. Kandungan vitamin dan mineral dalam jagung: Bukan hanya kaya serat, jagung juga sumber karbohidrat kompleks, dan sejumlah zat gizi lainnya seperti vitamin B, dan C, karoten, kalium, zat besi, magnesium, fosforus, omega 6, dan lemak tak tepu yang dapat membantu menurunkan kolesterol. Beberapa khasiat jagung sebagai ubat tradisional untuk mengubati berbagai penyakit dan menjaga kesihatan tubuh, antara lain: Menjaga kesihatan mata Senyawa lutein dan zeaxanthin merupakan bahagian dari senyawa karotenoid yang membentuk pigmen kuning di retina dan menyerap sinar biru, sinar berbahaya dari matahari, penyebab katarak dan makula degeneratif. Menurunkan berat badan Serat kasar pada jagung memberi rasa kenyang yang lebih lama sehingga sesuai untuk mereka yang ingin menurunkan berat badan. Serat kasar ini juga dapat mencegah sembelit. Melancarkan air kencing Jagung kaya kalium yang bersifat diuretik sehingga dapat mengatasi iritasi saluran kencing, menurunkan kadar sakit urat dan mencegah batu karang di ginjal. Mencegah kanser Dari penelitian yang dilakukan Louisiana State University, mereka yang rajin makan jagung terbukti jarang terkena kanser usus besar, payudara, dan prostat. Besar kemungkinan ini berpunca daripada kandungan betakaroten dan serat yang tinggi. Jagung juga mengandung protease inhibitor yang dapat mencegah pembentukan sel kanker. Mencegah gigi berlubang Penelitian yang dilakukan di 47 negara yang penduduknya rajin mengambil pati jagung, gigi mereka ternyata jarang berlubang. Jantung Koronari Penelitian di Illionis State University menunjukkan, penduduk yang menjalani diet rendah lemak, dan makanannya ditambah 20 g jagung setiap hari selama 6 minggu, kadar trigliserida akan (salah satu jenis lemak penyebab penyakit jantung) turun hingga 13%. Sementara penelitian di University of Southern California menunjukkan, mereka yang tinggi kadar lutein dalam darah dapat mencegah penambahan plak di arteri jantung. Serat larutnya berkhasiat menurunkan kolesterol. Kandungan asam folatnya menurunkan kadar homosistein (kadar homosistein yang tinggi dapat mengakibatkan serangan jantung). Diabetes Mellitus (Kencing Manis) Jagung yang memiliki indeks glikemik yang rendah tidak serta merta menaikkan kadar gula darah terutamanya oleh penderita diabetes mellitus. Kandungan Gizi dalam 100gram jagung: Energi 129 kal Protein 4,1 g Lemak 1,3 g Karbohidrat 30,3 g Serat 2,9 g Kalsium 5 g Fosfor 108 mg Besi 1,1 mg Vitamin A 117 IU Vitamin B1 0,18 mg Vitamin C 9 mg Air 63,5 g

Copy and WIN : http://ow.ly/KNICZ
Info Kesihatan – Manfaat dan khasiat jagung serta kandungan gizinya. Jagung memiliki nama latin Zea mays L. dari suku gramineae. Tanaman ini berasal dari Amerika Latin. Jagung yang biasa kita makan sebagai jagung rebus atau jagung bakar adalah jagung yang masih ada bonggolnya. Sedangkan pop corn adalah daripada biji jagung. Di beberapa daerah di Indonesia, jagung sering dijadikan sebagai alternatif nasi kerana mengandungi banyak karbohidrat. Mereka menyebutnya sebagai nasi jagung. Kandungan vitamin dan mineral dalam jagung: Bukan hanya kaya serat, jagung juga sumber karbohidrat kompleks, dan sejumlah zat gizi lainnya seperti vitamin B, dan C, karoten, kalium, zat besi, magnesium, fosforus, omega 6, dan lemak tak tepu yang dapat membantu menurunkan kolesterol. Beberapa khasiat jagung sebagai ubat tradisional untuk mengubati berbagai penyakit dan menjaga kesihatan tubuh, antara lain:

Copy and WIN : http://ow.ly/KNICZ
Info Kesihatan – Manfaat dan khasiat jagung serta kandungan gizinya. Jagung memiliki nama latin Zea mays L. dari suku gramineae. Tanaman ini berasal dari Amerika Latin. Jagung yang biasa kita makan sebagai jagung rebus atau jagung bakar adalah jagung yang masih ada bonggolnya. Sedangkan pop corn adalah daripada biji jagung. Di beberapa daerah di Indonesia, jagung sering dijadikan sebagai alternatif nasi kerana mengandungi banyak karbohidrat. Mereka menyebutnya sebagai nasi jagung. Kandungan vitamin dan mineral dalam jagung: Bukan hanya kaya serat, jagung juga sumber karbohidrat kompleks, dan sejumlah zat gizi lainnya seperti vitamin B, dan C, karoten, kalium, zat besi, magnesium, fosforus, omega 6, dan lemak tak tepu yang dapat membantu menurunkan kolesterol. Beberapa khasiat jagung sebagai ubat tradisional untuk mengubati berbagai penyakit dan menjaga kesihatan tubuh, antara lain: Menjaga kesihatan mata Senyawa lutein dan zeaxanthin merupakan bahagian dari senyawa karotenoid yang membentuk pigmen kuning di retina dan menyerap sinar biru, sinar berbahaya dari matahari, penyebab katarak dan makula degeneratif. Menurunkan berat badan Serat kasar pada jagung memberi rasa kenyang yang lebih lama sehingga sesuai untuk mereka yang ingin menurunkan berat badan. Serat kasar ini juga dapat mencegah sembelit. Melancarkan air kencing Jagung kaya kalium yang bersifat diuretik sehingga dapat mengatasi iritasi saluran kencing, menurunkan kadar sakit urat dan mencegah batu karang di ginjal. Mencegah kanser Dari penelitian yang dilakukan Louisiana State University, mereka yang rajin makan jagung terbukti jarang terkena kanser usus besar, payudara, dan prostat. Besar kemungkinan ini berpunca daripada kandungan betakaroten dan serat yang tinggi. Jagung juga mengandung protease inhibitor yang dapat mencegah pembentukan sel kanker. Mencegah gigi berlubang Penelitian yang dilakukan di 47 negara yang penduduknya rajin mengambil pati jagung, gigi mereka ternyata jarang berlubang. Jantung Koronari Penelitian di Illionis State University menunjukkan, penduduk yang menjalani diet rendah lemak, dan makanannya ditambah 20 g jagung setiap hari selama 6 minggu, kadar trigliserida akan (salah satu jenis lemak penyebab penyakit jantung) turun hingga 13%. Sementara penelitian di University of Southern California menunjukkan, mereka yang tinggi kadar lutein dalam darah dapat mencegah penambahan plak di arteri jantung. Serat larutnya berkhasiat menurunkan kolesterol. Kandungan asam folatnya menurunkan kadar homosistein (kadar homosistein yang tinggi dapat mengakibatkan serangan jantung). Diabetes Mellitus (Kencing Manis) Jagung yang memiliki indeks glikemik yang rendah tidak serta merta menaikkan kadar gula darah terutamanya oleh penderita diabetes mellitus. Kandungan Gizi dalam 100gram jagung: Energi 129 kal Protein 4,1 g Lemak 1,3 g Karbohidrat 30,3 g Serat 2,9 g Kalsium 5 g Fosfor 108 mg Besi 1,1 mg Vitamin A 117 IU Vitamin B1 0,18 mg Vitamin C 9 mg Air 63,5 g

Copy and WIN : http://ow.ly/KNICZ
Info Kesihatan – Manfaat dan khasiat jagung serta kandungan gizinya. Jagung memiliki nama latin Zea mays L. dari suku gramineae. Tanaman ini berasal dari Amerika Latin. Jagung yang biasa kita makan sebagai jagung rebus atau jagung bakar adalah jagung yang masih ada bonggolnya. Sedangkan pop corn adalah daripada biji jagung. Di beberapa daerah di Indonesia, jagung sering dijadikan sebagai alternatif nasi kerana mengandungi banyak karbohidrat. Mereka menyebutnya sebagai nasi jagung. Kandungan vitamin dan mineral dalam jagung: Bukan hanya kaya serat, jagung juga sumber karbohidrat kompleks, dan sejumlah zat gizi lainnya seperti vitamin B, dan C, karoten, kalium, zat besi, magnesium, fosforus, omega 6, dan lemak tak tepu yang dapat membantu menurunkan kolesterol. Beberapa khasiat jagung sebagai ubat tradisional untuk mengubati berbagai penyakit dan menjaga kesihatan tubuh, antara lain: Menjaga kesihatan mata Senyawa lutein dan zeaxanthin merupakan bahagian dari senyawa karotenoid yang membentuk pigmen kuning di retina dan menyerap sinar biru, sinar berbahaya dari matahari, penyebab katarak dan makula degeneratif. Menurunkan berat badan Serat kasar pada jagung memberi rasa kenyang yang lebih lama sehingga sesuai untuk mereka yang ingin menurunkan berat badan. Serat kasar ini juga dapat mencegah sembelit. Melancarkan air kencing Jagung kaya kalium yang bersifat diuretik sehingga dapat mengatasi iritasi saluran kencing, menurunkan kadar sakit urat dan mencegah batu karang di ginjal. Mencegah kanser Dari penelitian yang dilakukan Louisiana State University, mereka yang rajin makan jagung terbukti jarang terkena kanser usus besar, payudara, dan prostat. Besar kemungkinan ini berpunca daripada kandungan betakaroten dan serat yang tinggi. Jagung juga mengandung protease inhibitor yang dapat mencegah pembentukan sel kanker. Mencegah gigi berlubang Penelitian yang dilakukan di 47 negara yang penduduknya rajin mengambil pati jagung, gigi mereka ternyata jarang berlubang. Jantung Koronari Penelitian di Illionis State University menunjukkan, penduduk yang menjalani diet rendah lemak, dan makanannya ditambah 20 g jagung setiap hari selama 6 minggu, kadar trigliserida akan (salah satu jenis lemak penyebab penyakit jantung) turun hingga 13%. Sementara penelitian di University of Southern California menunjukkan, mereka yang tinggi kadar lutein dalam darah dapat mencegah penambahan plak di arteri jantung. Serat larutnya berkhasiat menurunkan kolesterol. Kandungan asam folatnya menurunkan kadar homosistein (kadar homosistein yang tinggi dapat mengakibatkan serangan jantung). Diabetes Mellitus (Kencing Manis) Jagung yang memiliki indeks glikemik yang rendah tidak serta merta menaikkan kadar gula darah terutamanya oleh penderita diabetes mellitus. Kandungan Gizi dalam 100gram jagung: Energi 129 kal Protein 4,1 g Lemak 1,3 g Karbohidrat 30,3 g Serat 2,9 g Kalsium 5 g Fosfor 108 mg Besi 1,1 mg Vitamin A 117 IU Vitamin B1 0,18 mg Vitamin C 9 mg Air 63,5 g

Copy and WIN : http://ow.ly/KNICZ

12 comments:

  1. sedapnyaaa kalau buat jagung bakar :D

    ReplyDelete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  3. jagung ni nampak segar.... sedap nya kalau dimakan, jagung bakar, jagung rebus dan bubur jagung

    ReplyDelete
  4. sedapnya kalo buat bubur jagung..

    ReplyDelete
  5. bubur jagung....!! bubur jagung...!!
    voted for bubur jagung....!! hahahahahaaa...

    *tadi kat blog Kak Lya cakap nak beli ubi keledek.. ni kat blog Khaty rasa nak beli jagung lah pula... huhuhuhuuu... satu-satu lah ain oiiii....*

    ReplyDelete
  6. Fav. mak saya ni. Baru tahu boleh turunkan berat badan, infomation yg menarik.

    ReplyDelete
  7. Saya pun peminat fanatik jagung, Khaty. Semua berasaskan jagung saya suka makan :)

    ReplyDelete
  8. mr.asben aida peminat tegar jagung.
    so far aida kalu beli hanya rebus and makan gitu aje.
    abis!

    ReplyDelete
  9. Suka jagung tp x pandai makan sgt...selalu rebus..pas tu kopek guna jari..x reti makan gigit terus..hihihi...well first time dgr jagung ada gred

    ReplyDelete
  10. wah, banyak rupanya kelebihan jagung ni... kami selalu makan tiap2 hari rabu

    ReplyDelete