Martabatkan Bahasa jawi

Assalamualaikum w.b.t

Mari membaca bahasa jawi bahasa Al-quran

 Di pagi jumaat yang penuh dengan berkatnya,penghulu segala hari,marilah kita bersama-sama membaca warkah seorang isteri kepada suaminya dalam bahasa jawi

سئورڠ ايستري بركات كڤد سواميڽ: سكيران ساي منيڠڬل دنيا، براڤ لاماكه ابڠ سڠڬوڤ منوڠڬو (برتاهن) اونتوق بركهوين كالي كدوا؟
لنتس سي سوامي بركات كڤد ايستريڽ: سهيڠڬ كريڠ تانه قبور مو.
ايستري: اداكه ابڠ برجنجي دڠن ساي دالم حال اين؟
مك سي سوامي ڤون ترسيوم دان بركات : يا ابڠ برجنجي كڤد مو. سلڤس كماتين ايستري، سي سوامي براولڠ اليق منزيارهي قبور ايستريڽ ستياڤ هاري دالم تيمڤوه ستاهون (دان دي منداڤتي دالم تيمڤوه ترسبوت) قبور ايستريڽ سنتياس باسه دان تيدق كريڠ. ڤد سواتو هاري دي ڤرڬي كتانه ڤرقبورن ڤد وقتو ڤتڠ دان منموءي ساودارا للاكي ايستريڽ دتانه ڤرقبورن ترسبوت لنتس دي برتاڽ كڤد ايڤرڽ : اڤاكه اڠكاو بوات دسيني؟ ايڤرڽ منجواب. : ساي (داتڠ كسيني باڬي) ممنوهي وصية ساودارا ڤرمڤوان ساي اونتوق ممباسهكن تانه قبورڽ دوا هاري سكالي...... ...😜😜😜😜😜

 segala kesulitan harap dimaafkan..khaty hanya ingin berkongsi sahaja dan tiada niat untuk membuat anda tidak selesa..terima kasih kerana sudi luangkan masa dalam sesi kelas bahasa jawi dari khatyaiman.....selesai

11 komen:

  1. Wasiat yang sgt thorbaik...hehehe... Tulah, siapa suruh berjanji macam tu..ahha..kan dah terkena..

    ReplyDelete
  2. alamak...da slow baca jawi sekarang. huhuuu

    ReplyDelete
  3. hehe... ada makna tu kisah tu...
    setiap hari menulis dan membaca jawi.. jadi takde masalah nak membaca.... alhamdulillah...

    ReplyDelete
  4. Hihihi si isteri buat wasiat ada wawasan :)

    ReplyDelete
  5. hahaha... sian si suami mendapat isteri yang bijak. Tak dapat nak kahwin lain :P

    ReplyDelete
  6. selagi pemegang wasiat hidup..hehehe..

    ReplyDelete
  7. Mcm serius jer ceritanya. Last2 si suami terkena. Jnuh tunggu la bila nk kering..

    ReplyDelete
  8. hai..salam perkenalan. nuha datang singgah sini, done following you. jemput singgah ke blog nuha ya

    ReplyDelete
  9. bijak isteri dia tuh :D hehehehhehe nnt nk buat gini jugaklah :D si suami tuh pon sanggup datang check kubur tiap2 hari, dahsyat sangat nk kawen lgi nya tuh...rembat elok hahahahha :D

    ReplyDelete
  10. mama ok lah baca jawi setakat ni, alhamdulillah

    ReplyDelete
  11. sebenarnya si isteri sengaja tak nak biarkan si suami tu kawin lagi..maka dia mewasiatkan saudaranya utk dtg membasahi kuburnya ..si suami pulak tak tahu..ingat tanat kubur isterinya tu masih basah..so dai tak boleh kawin lagi..memang kelakar...lepas ni nak tanya cik somi pulak la..

    ReplyDelete