LAKSA SIAM

Assalamualaikum w.b.t


Resepi Laksa Siam

resepi laksa siam senang mudah cepat ikan timun bawang
Minggu lalu seperti biasa pejabat khaty rajin buat potluck..ada yang rajin dan pandai sangat bawa laksa siam..sedap tau.laksa siam ada ala2 laksa johor,kuah lemak dan menggunakan laksa yang jenis halu.Khaty memang hantu laksa,masa kawan bawa dekat ofis,mula2 jual mahal.Akan tetapi selepas rasa,jadi tamak pulak makan..

Bahan-bahan kuah :-

A
ikan kembong besar 3 ekor
ikan sardin tin ( brand king cup) 1 tin besar
*kisar sehingga halus

B
10 biji cili api merah dan hijau
kunyit
2 labu bawang besar
2 ulas bawang putih
2 sudu lada hitam
3 batang serai dittik
sedikit belacan
*kisar sehingga lumat

3 mangkuk santan ( jangan terlalu cair)
garam 
gula

Ulam
timun
bawang 
cili padi
kacang hijau
daun selum

masakkan santan terlebih dahulu dan sentiasa kacau supaya tidak pecah minyak
bahan A dab B campur dibekas yang berlainan sebelum dimasukkan ke dalam santan
apabila kuah sudah mendidih,masukkan beberapa keping asam keping
tambah gula dan garam sesedap rasa
 siapp untuk dimakan

Selamat mencuba'

Luahkan apa saja,yang penting enjoy

13 komen:

  1. Tak pernah makan laksa siam :(

    ReplyDelete
  2. Dap dap dap! Khaty, nak semangkuk boleh? :)

    ReplyDelete
  3. Laksa siam ni sama macam laksa penang tak?

    ReplyDelete
  4. aduh.. da 6 bln bersalin.. tp dyeorg kata kene tunggu setaun baru bole mkn laksa.. masalah nye laksa ni mengoda la plak T_T
    btw jemput bg support kat blogger baru ye.. tq :)

    http://eyrasaharuddin.blogspot.com/2015/05/newbie-blogwalking-2015-by-eyra-saha.html

    ReplyDelete
  5. sedap...dap..dap, terasa-rasa dah kat lidah ni, tapi tu lah..kalau dah bersalin ni kena tunggu anak setahun baru boleh makan laksa, tapi nak hirup kuah saja ok jer kan, kan..kannn :)

    ReplyDelete
  6. hadui telioqnya ana tengok. tp x pnah mkn lagi laksa siam hehe.

    *ana dari segmen inani. dah folow lama blog sis rupanya hehe

    ReplyDelete
  7. sedapnya tengok! kita suka laksam... laksa biasa kita makan juga tapi laksam fevret. hehe

    ReplyDelete
  8. Sha suke semua jenis laksa. Siam ke, Penang ke, Johor ke, semua ai telan. Muehehehe :D

    ReplyDelete
  9. apa beza laksa siam dengan laksa penang

    ReplyDelete
  10. mmg sedap laksa siam.. ada letak resepi kat blog juga..

    ReplyDelete
  11. ehh cantiknya kaler laksa siam ni...xpernah rasa,,apatah lagi membuatnya! terima kasih kongsi resepi!


    Jemput singgah ke blog saya:
    http://blogmummyrifqiy.blogspot.com

    ReplyDelete