lifestyle blogger

Ads

Post Top Ad

Thursday, 17 September 2015

CARA MUDAH MEMBUAT KERISIK

Assalamualaikum w.b.t

CARA MEMBUAT KERISIK SENDIRI


                                   Cara-cara membuat kerisik :-

1 biji kelapa parut



goreng di atas kuali tanpa minyak



goreng sehingga warna bertukar keemasan. Jangan sampai hangit ya.


Kemudian masukkan ke dalam lesung batu, siap untuk di tumbuk. Kerisik ini kena di tumbuk waktu panas-panas bagi memudahkan ia di hancurkan. Kalau nak guna mesin pengisar juga boleh, tambahkan sedikit minyak bagi kelancaran mesin untuk mengisar kerisik tersebut.



Kerisik yang telah siap. Sebenarnya warna kerisik ini agak coklat, akan tetapi dalam gambar menjadi warna hitam. Macam hangit.

Semoga anda boleh mencuba di rumah.
Kalau beli dekat kedai selalu ada bau yang tidak menyenangkan, buat sendiri lagi puas hati.

6 comments:

  1. hehe...
    dulu kalau time nak raya, selalu tolong mak buat kerisik ni...
    penat... lama kena goreng... pastu tak boleh tinggal je kuali tu.... nanti hangus... kena selalu gaul2...
    pastu nak kena tumbuk lagi...

    cara macam mudah tapi penat kena bahang api kuali plus menumbuk yang bertalu-talu...
    hehehe

    ReplyDelete
  2. selalu juga buat sendri ...
    tp mls nk dok lama mengacau kelapa dlm kuali

    ReplyDelete
  3. errrmmm....dengar mcm mudah,,, tp mmg kena ngadap lama depan kuali... betol.. tak boleh tinggalkan..nnt hangit...

    hihihihiih

    ceria2 ke blog elly... ;)
    KENDURI KESYUKURAN MADETILL ..TERJUMPA IRMA HASMIE

    ReplyDelete
  4. tiba-tiba terbau-bau kerisik ni.. betul, nampak mudah tp kena bersabar dan bertahanlah depan kuali.. hihi..

    ReplyDelete
  5. seronokny bila dapat masak kat rumah....

    ReplyDelete