lifestyle blogger

Ads

Post Top Ad

Thursday, 30 April 2015

14:24:00

Projek berjaya

Assalamualaikum w.b.t

Baju kurung moden,blause,jubah dan baju melayu siap..

baju kurung moden baju melayu jubah blause
Alhamdulillah,sejak memasuki kelas jahitan pada bulan mac yang lalu,maka terhasil la baju yang telah dijahit sendiri oleh khaty..seronok sangat sebab cikgu yang mengajar menjahit sangat mesra dan tidak lokek langsung memberi ilmu..

Nampak macam biasa,tapi kepuasan menjahit baju sendiri tidak dapat digambarkan...apa yang paling menggembirakan khaty adalah apabila khaty dapat menyiapkan baju  melayu buat  kali pertamanya buat anak  khaty...

Menjahit itu seronok dan senang jika seseorang itu  memang mempunyai minat yang mendalam..nantikan next projek from  KA tailor(agagagaga,teringin tue ) bakal muncul diskrin anda.....bajet tak cekang nak ambil model,jadi posing sendiri la

Luahkan apa saja,yang penting enjoy...

Wednesday, 29 April 2015

10:24:00

Si Jagung manis

Assalamualaikum w.b.t

Jadilah seperti jagung

si jagung manis jadilah seperti jagung
Ada apa dengan jagung..banyak kah khasiatnya..ada kata-kata indah buat jagung ' jadilah seperti jagung yang sentiasa menutup isinya dari terdedah persekitaran luar'..dalam benar kata-kata tersebut.

Sesiapa sahaja yang melihat atau terlihat jagung mesti hatinya memberontak untuk mendapatkannya..wah gitu..saya adalah peminat fanatik jagung,anda bagaimana..

Tengok jagung di atas,isinya tebal dan besar-besar..memang puas hati kalau beli dapat yang cantik isinya...di mana saya beli jagung ini..mari kita bercerita sekejap

Seperti biasa,pulang dari kerja saya akan menggunakan jalan pulang seperti biasa..tiba di satu perjalanan,ternampak sebuah kedai biasa sahaja..bertiangkan kayu dan beratapkan zink yang makin uzur..terdetik dan terus memberhentikan kereta kerana terlihat kelibat jagung dari jauh..

Maklang : ya dik,singgah mai beli jagung murah2

saya  : jagung nie jual macam mana makcik?

Mak lang : sepinggang rm10,ada yang 10 biji ada yang 8 biji..adik nak yang mana satu?

saya : apa beza yang 10 biji dengan 8 biji?

Mak lang : yang sepuluh biji tu gred 936..yang 8 biji tue gred 916

Saya : amboi,macam barang kemas ya,bagi dua2 jenis makcik

Nampak tidak..jagung pun ada gred yang tersendiri..untuk puas kan hati berganda,saya beli dua2 gred..balik rumah memang tersenyum selebar-lebarnya..memang terbaikkkk jagung makcik tu..sesiapa yang nak beli jagung pastikan anda minta penjual tersebut mengoyak sedikit kulit jagung untuk kita pastikan jagung yang kita hendak beli elok.

Info Kesihatan 

 Manfaat dan khasiat jagung serta kandungan gizinya. 

Jagung memiliki nama latin Zea mays L. dari suku gramineae. Tanaman ini berasal dari Amerika Latin. Jagung yang biasa kita makan adalah jagung rebus atau jagung bakar  yang masih ada bonggolnya. Sedangkan pop corn  adalah biji jagung.

Di beberapa daerah di Indonesia, jagung sering dijadikan sebagai alternatif nasi kerana mengandung banyak karbohidrat. Mereka menyebutnya sebagai nasi jagung.

 Kandungan vitamin dan mineral dalam jagung: 

Tak hanya kaya serat, jagung juga sumber karbohidrat kompleks, dan sejumlah zat gizi lainnya seperti vitamin B, dan C, karoten, kalium, zat besi, magnesium, fosfor, omega 6, dan lemak tak tepu  yang dapat membantu menurunkan kolesterol.

Ada beberapa khasiat jagung yang dijadikan sebagai ubat tradisional untuk mengubati pelbagai penyakit dan menjaga kesihatan badan.antaranya:-

Menjaga kesihatan mata

Senyawa lutein dan zeaxanthin merupakan bagian dari senyawa karotenoid yang membentuk pigmen kuning di retina dan menyerap sinar biru, sinar berbahaya dari matahari, penyebab katarak dan makula degeneratif.

Menurunkan berat badan

Serat kasar pada jagung memberi rasa kenyang yang lebih lama bagi  mereka yang ingin menurunkan berat badan. Serat kasar ini juga dapat mencegah sembelit .

Melancarkan air kencing

Jagung kaya kalium yang bersifat diuretik (melancarkan air seni) sehingga dapat mengatasi iritasi saluran kencing, menurunkan kadar sakit urat, dan mencegah batu karang di ginjal

Mencegah kanser

Dari penelitian yang dilakukan Louisiana State University, mereka yang rajin makan jagung terbukti jarang terkena kanker usus besar, payudara, dan prostat. Besar kemungkinan kandungan betakaroten dan serat yang tinggi. Jagung juga mengandung protease inhibitor  dapat mencegah pembentukan sel kanser

Mencegah gigi berlubang

Penelitian yang dilakukan di 47 negara yang penduduknya rajin mengambil pati jagung, gigi mereka ternyata jarang berlubang.

Jantung Koronari

Penelitian di Illionis State University menunjukkan, penduduk yang menjalani diet rendah lemak, dan makanannya ditambah 20 g jagung setiap hari selama 6 minggu, kadar trigliserida (salah satu jenis lemak penyebab penyakit jantung) turun hingga 13%.

Sementara penelitian di University of Southern California menunjukkan, mereka yang tinggi kadar lutein dalam darah dapat mencegah penambahan plak di arteri jantung. Serat larutnya berkhasiat menurunkan kolesterol. Kandungan asam folatnya menurunkan kadar homosistein (kadar homosistein yang tinggi dapat mengakibatkan serangan jantung).

Diabetes Mellitus ( kencing manis )

Jagung yang memiliki indeks glikemik yang rendah tidak serta merta menaikkan kadar gula darah sehingga baik diasup oleh penderita diabetes mellitus.

Kandungan Gizi dalam 100gram jagung:

  • Energi 129 kal
  • Protein 4,1 g
  • Lemak 1,3 g
  • Karbohidrat 30,3 g
  • Serat 2,9 g
  • Kalsium 5 g
  • Fosfor 108 mg
  • Besi 1,1 mg
  • Vitamin A 117 IU
  • Vitamin B1 0,18 mg
  • Vitamin C 9 mg
  • Air 63,5 g

Catatan:
  • Untuk mendapatkan manfaat serat, makanlah yang segar 

Luahkan apa saja,yang penting enjoy
Info Kesihatan – Manfaat dan khasiat jagung serta kandungan gizinya. Jagung memiliki nama latin Zea mays L. dari suku gramineae. Tanaman ini berasal dari Amerika Latin. Jagung yang biasa kita makan sebagai jagung rebus atau jagung bakar adalah jagung yang masih ada bonggolnya. Sedangkan pop corn adalah daripada biji jagung. Di beberapa daerah di Indonesia, jagung sering dijadikan sebagai alternatif nasi kerana mengandungi banyak karbohidrat. Mereka menyebutnya sebagai nasi jagung. Kandungan vitamin dan mineral dalam jagung: Bukan hanya kaya serat, jagung juga sumber karbohidrat kompleks, dan sejumlah zat gizi lainnya seperti vitamin B, dan C, karoten, kalium, zat besi, magnesium, fosforus, omega 6, dan lemak tak tepu yang dapat membantu menurunkan kolesterol. Beberapa khasiat jagung sebagai ubat tradisional untuk mengubati berbagai penyakit dan menjaga kesihatan tubuh, antara lain: Menjaga kesihatan mata Senyawa lutein dan zeaxanthin merupakan bahagian dari senyawa karotenoid yang membentuk pigmen kuning di retina dan menyerap sinar biru, sinar berbahaya dari matahari, penyebab katarak dan makula degeneratif. Menurunkan berat badan Serat kasar pada jagung memberi rasa kenyang yang lebih lama sehingga sesuai untuk mereka yang ingin menurunkan berat badan. Serat kasar ini juga dapat mencegah sembelit. Melancarkan air kencing Jagung kaya kalium yang bersifat diuretik sehingga dapat mengatasi iritasi saluran kencing, menurunkan kadar sakit urat dan mencegah batu karang di ginjal. Mencegah kanser Dari penelitian yang dilakukan Louisiana State University, mereka yang rajin makan jagung terbukti jarang terkena kanser usus besar, payudara, dan prostat. Besar kemungkinan ini berpunca daripada kandungan betakaroten dan serat yang tinggi. Jagung juga mengandung protease inhibitor yang dapat mencegah pembentukan sel kanker. Mencegah gigi berlubang Penelitian yang dilakukan di 47 negara yang penduduknya rajin mengambil pati jagung, gigi mereka ternyata jarang berlubang. Jantung Koronari Penelitian di Illionis State University menunjukkan, penduduk yang menjalani diet rendah lemak, dan makanannya ditambah 20 g jagung setiap hari selama 6 minggu, kadar trigliserida akan (salah satu jenis lemak penyebab penyakit jantung) turun hingga 13%. Sementara penelitian di University of Southern California menunjukkan, mereka yang tinggi kadar lutein dalam darah dapat mencegah penambahan plak di arteri jantung. Serat larutnya berkhasiat menurunkan kolesterol. Kandungan asam folatnya menurunkan kadar homosistein (kadar homosistein yang tinggi dapat mengakibatkan serangan jantung). Diabetes Mellitus (Kencing Manis) Jagung yang memiliki indeks glikemik yang rendah tidak serta merta menaikkan kadar gula darah terutamanya oleh penderita diabetes mellitus. Kandungan Gizi dalam 100gram jagung: Energi 129 kal Protein 4,1 g Lemak 1,3 g Karbohidrat 30,3 g Serat 2,9 g Kalsium 5 g Fosfor 108 mg Besi 1,1 mg Vitamin A 117 IU Vitamin B1 0,18 mg Vitamin C 9 mg Air 63,5 g

Copy and WIN : http://ow.ly/KNICZ
Info Kesihatan – Manfaat dan khasiat jagung serta kandungan gizinya. Jagung memiliki nama latin Zea mays L. dari suku gramineae. Tanaman ini berasal dari Amerika Latin. Jagung yang biasa kita makan sebagai jagung rebus atau jagung bakar adalah jagung yang masih ada bonggolnya. Sedangkan pop corn adalah daripada biji jagung. Di beberapa daerah di Indonesia, jagung sering dijadikan sebagai alternatif nasi kerana mengandungi banyak karbohidrat. Mereka menyebutnya sebagai nasi jagung. Kandungan vitamin dan mineral dalam jagung: Bukan hanya kaya serat, jagung juga sumber karbohidrat kompleks, dan sejumlah zat gizi lainnya seperti vitamin B, dan C, karoten, kalium, zat besi, magnesium, fosforus, omega 6, dan lemak tak tepu yang dapat membantu menurunkan kolesterol. Beberapa khasiat jagung sebagai ubat tradisional untuk mengubati berbagai penyakit dan menjaga kesihatan tubuh, antara lain:

Copy and WIN : http://ow.ly/KNICZ
Info Kesihatan – Manfaat dan khasiat jagung serta kandungan gizinya. Jagung memiliki nama latin Zea mays L. dari suku gramineae. Tanaman ini berasal dari Amerika Latin. Jagung yang biasa kita makan sebagai jagung rebus atau jagung bakar adalah jagung yang masih ada bonggolnya. Sedangkan pop corn adalah daripada biji jagung. Di beberapa daerah di Indonesia, jagung sering dijadikan sebagai alternatif nasi kerana mengandungi banyak karbohidrat. Mereka menyebutnya sebagai nasi jagung. Kandungan vitamin dan mineral dalam jagung: Bukan hanya kaya serat, jagung juga sumber karbohidrat kompleks, dan sejumlah zat gizi lainnya seperti vitamin B, dan C, karoten, kalium, zat besi, magnesium, fosforus, omega 6, dan lemak tak tepu yang dapat membantu menurunkan kolesterol. Beberapa khasiat jagung sebagai ubat tradisional untuk mengubati berbagai penyakit dan menjaga kesihatan tubuh, antara lain: Menjaga kesihatan mata Senyawa lutein dan zeaxanthin merupakan bahagian dari senyawa karotenoid yang membentuk pigmen kuning di retina dan menyerap sinar biru, sinar berbahaya dari matahari, penyebab katarak dan makula degeneratif. Menurunkan berat badan Serat kasar pada jagung memberi rasa kenyang yang lebih lama sehingga sesuai untuk mereka yang ingin menurunkan berat badan. Serat kasar ini juga dapat mencegah sembelit. Melancarkan air kencing Jagung kaya kalium yang bersifat diuretik sehingga dapat mengatasi iritasi saluran kencing, menurunkan kadar sakit urat dan mencegah batu karang di ginjal. Mencegah kanser Dari penelitian yang dilakukan Louisiana State University, mereka yang rajin makan jagung terbukti jarang terkena kanser usus besar, payudara, dan prostat. Besar kemungkinan ini berpunca daripada kandungan betakaroten dan serat yang tinggi. Jagung juga mengandung protease inhibitor yang dapat mencegah pembentukan sel kanker. Mencegah gigi berlubang Penelitian yang dilakukan di 47 negara yang penduduknya rajin mengambil pati jagung, gigi mereka ternyata jarang berlubang. Jantung Koronari Penelitian di Illionis State University menunjukkan, penduduk yang menjalani diet rendah lemak, dan makanannya ditambah 20 g jagung setiap hari selama 6 minggu, kadar trigliserida akan (salah satu jenis lemak penyebab penyakit jantung) turun hingga 13%. Sementara penelitian di University of Southern California menunjukkan, mereka yang tinggi kadar lutein dalam darah dapat mencegah penambahan plak di arteri jantung. Serat larutnya berkhasiat menurunkan kolesterol. Kandungan asam folatnya menurunkan kadar homosistein (kadar homosistein yang tinggi dapat mengakibatkan serangan jantung). Diabetes Mellitus (Kencing Manis) Jagung yang memiliki indeks glikemik yang rendah tidak serta merta menaikkan kadar gula darah terutamanya oleh penderita diabetes mellitus. Kandungan Gizi dalam 100gram jagung: Energi 129 kal Protein 4,1 g Lemak 1,3 g Karbohidrat 30,3 g Serat 2,9 g Kalsium 5 g Fosfor 108 mg Besi 1,1 mg Vitamin A 117 IU Vitamin B1 0,18 mg Vitamin C 9 mg Air 63,5 g

Copy and WIN : http://ow.ly/KNICZ
Info Kesihatan – Manfaat dan khasiat jagung serta kandungan gizinya. Jagung memiliki nama latin Zea mays L. dari suku gramineae. Tanaman ini berasal dari Amerika Latin. Jagung yang biasa kita makan sebagai jagung rebus atau jagung bakar adalah jagung yang masih ada bonggolnya. Sedangkan pop corn adalah daripada biji jagung. Di beberapa daerah di Indonesia, jagung sering dijadikan sebagai alternatif nasi kerana mengandungi banyak karbohidrat. Mereka menyebutnya sebagai nasi jagung. Kandungan vitamin dan mineral dalam jagung: Bukan hanya kaya serat, jagung juga sumber karbohidrat kompleks, dan sejumlah zat gizi lainnya seperti vitamin B, dan C, karoten, kalium, zat besi, magnesium, fosforus, omega 6, dan lemak tak tepu yang dapat membantu menurunkan kolesterol. Beberapa khasiat jagung sebagai ubat tradisional untuk mengubati berbagai penyakit dan menjaga kesihatan tubuh, antara lain: Menjaga kesihatan mata Senyawa lutein dan zeaxanthin merupakan bahagian dari senyawa karotenoid yang membentuk pigmen kuning di retina dan menyerap sinar biru, sinar berbahaya dari matahari, penyebab katarak dan makula degeneratif. Menurunkan berat badan Serat kasar pada jagung memberi rasa kenyang yang lebih lama sehingga sesuai untuk mereka yang ingin menurunkan berat badan. Serat kasar ini juga dapat mencegah sembelit. Melancarkan air kencing Jagung kaya kalium yang bersifat diuretik sehingga dapat mengatasi iritasi saluran kencing, menurunkan kadar sakit urat dan mencegah batu karang di ginjal. Mencegah kanser Dari penelitian yang dilakukan Louisiana State University, mereka yang rajin makan jagung terbukti jarang terkena kanser usus besar, payudara, dan prostat. Besar kemungkinan ini berpunca daripada kandungan betakaroten dan serat yang tinggi. Jagung juga mengandung protease inhibitor yang dapat mencegah pembentukan sel kanker. Mencegah gigi berlubang Penelitian yang dilakukan di 47 negara yang penduduknya rajin mengambil pati jagung, gigi mereka ternyata jarang berlubang. Jantung Koronari Penelitian di Illionis State University menunjukkan, penduduk yang menjalani diet rendah lemak, dan makanannya ditambah 20 g jagung setiap hari selama 6 minggu, kadar trigliserida akan (salah satu jenis lemak penyebab penyakit jantung) turun hingga 13%. Sementara penelitian di University of Southern California menunjukkan, mereka yang tinggi kadar lutein dalam darah dapat mencegah penambahan plak di arteri jantung. Serat larutnya berkhasiat menurunkan kolesterol. Kandungan asam folatnya menurunkan kadar homosistein (kadar homosistein yang tinggi dapat mengakibatkan serangan jantung). Diabetes Mellitus (Kencing Manis) Jagung yang memiliki indeks glikemik yang rendah tidak serta merta menaikkan kadar gula darah terutamanya oleh penderita diabetes mellitus. Kandungan Gizi dalam 100gram jagung: Energi 129 kal Protein 4,1 g Lemak 1,3 g Karbohidrat 30,3 g Serat 2,9 g Kalsium 5 g Fosfor 108 mg Besi 1,1 mg Vitamin A 117 IU Vitamin B1 0,18 mg Vitamin C 9 mg Air 63,5 g

Copy and WIN : http://ow.ly/KNICZ

Tuesday, 28 April 2015

10:41:00

Kasih seorang yang bergelar IBU

Assalamualaikum w.b.t


Kisah Benar : “Abang,tunggu mak di syurga ya”


Mak pandang jenazah abang yg terbaring kaku. Walaupun muka sembap, perut membusung, namun mak nampak ketenangan pd wajah abang.

Mak ambil pisau. Mak potong baju-T yg tersarung pd tubuh abang, baju terakhir yg abang pakai, Mak terpaksa potong krn baju itu tidak muat utk melalui perut abang yg ‘buncit’.

Tapi, mak akan simpan baju itu. Mak tak cuci, sesekali boleh mak cium baju itu, sekadar pengubat rindu di hati. Kemudian abah gendong tubuh abang ke pangkin yg telah disediakan. Lalu abah & mak mandikan jenazah abang. Hanya kami berdua. Mak tak mahu orang lain. Biar tangan abah & mak yg menjiruskan air buat kali terakhir pd tubuh kecil abang.

Mak nampak anak mata abah, berkaca², setitis dua air matanya tumpah, mengalir di pipi, tapi cepat² abah sapu dgn lengan sasanya.

“Bang, jangan menangis. Kita selesaikan hingga ke titisan terakhir,” begitulah kata mak pd abah.
Setelah abang dimandikan, mak bantu abah kapankan jenazah abang. Pun hanya kami berdua juga. Biar tangan kami saja yg memakai & membalutkan kain terakhir pd tubuh abang.

“Kakak, jangan menangis. Tak baik buat abang macam tu!”

Itu pesan mak semasa kakak² mahu mengucup dahi abang buat kali terakhir. Abah pula selepas mengucup dahi abang, cepat² abah menjauh memalingkan muka.

Mak nampak air mata abah berjuntaian membasahi pipi. Dan buat kali terakhir itu juga, mak usap dahi abang. Mak senyum, lantas kucup dahi abang.

Mak bisikkan: “Abang tunggu mak di syurga ya!”

Akhirnya, wajah abang ‘ditutup’. Kami sembahyangkan abang buat kali terakhir. Ramai betul jemaah yg turut serta. Setelah itu, kami bawa abang ke tanah perkuburan.

Abah masuk ke dlm liang lahad utk menyambut jenazah abang. Alhamdulillah, semua kerja dipermudahkan. Abang sudah selamat di sana.

Bertubi² mak terima ucapan takziah drpd tetamu yg datang. Abang nak tahu, ada satu soalan yg mereka tanyakan pd mak.

Soalan itu asyik terngiang² di telinga mak.

Tanya mereka: “Kakak uruskan jenazah anak kandung sendiri, tp setitis air mata tak jatuh ke pipi? Kenapa kakak tidak menangis?” Itulah soalan mereka.

Mereka hairan kenapa mak tidak menangis, sebaliknya bibir mak tidak lekang dgn senyuman. Kenapa mak masih mampu tersenyum di saat memangku sekujur tubuh yg pernah berada dlm rahim mak dulu?

Petang itu, mak duduk di satu sudut di ruang tamu rumah. Mak terfikir tentang soalan mereka itu. Mak tak tahu nak jawab macam mana. Kemudian, mak nampak sebuah diari di ats para di sudut ruang tamu.

Lantas mak capai diari kecil itu. Di dlmnya tercatat peristiwa yg berlaku sepanjang 4 tahun 2 bulan mak membesarkan abang.

Mak selak helaian demi helaian paparan kertas dlm diari yg sedikit usang itu. Aduh! Banyak sungguh memori yg tercatat di dalamnya.

Membacanya bagaikan meruntun jiwa mak kembali mengenangkan perjalanan derita abang sejak lahir hingga menghembuskan nafas terakhir.

Mata mak terpaku pd catatan peristiwa lebih kurang 3 bulan sebelum abang pergi. Mak rasa, di sinilah terkandung jawapan yg mak cari².

Jawapan untuk soalan yg mereka tanya kenapa mak tidak menangis? Mak akan bacakan sedikit rentetan diari ini supaya mereka tahu kenapa mak tidak menangis, sayang.

Pengorbanan seorang IBU

Januari 2011- Perut abang semakin membusung krn hati membengkak. Kata doktor, semua organ dalaman abang sudah rosak, sudah ‘reput’. Tak boleh diselamatkan lagi. Tidak mengapa. Hati mak berkata, cukuplah! Tidak akan ada lagi pembedahan utk abang.

26 Februari 2011- Hari ini ulang tahun ke-4 abang. 2 hari sebelum itu, mak tanya, abang nak kek apa? Abang jawab, nak kek lori sampah!

Hah Hah.. Tergelak mak. Abang suka sgt melihat lori sampah yg lalu setiap pagi depan rumah. Sebab itu abang nak kek bentuk lori sampah.

Puas mak & abah melilau sekitar KL, tapi tak jumpa kek macam tu. Tak ada yg sanggup buat kek macam yg abang minta.

Mak kecewa! Selama ini, mak tunaikan apa saja permintaan abang, tapi kali ini mak gagal. Mak belikan kek coklat strawberi sebagai pengganti.

Dgn perut membusung, dada berombak krn sukar bernafas, abang masih tersenyum & nampak ceria melayan rakan² yg datang, sama² menyanyikan lagu hari jadi abang. Dan ketika itu, hati mak sudah terdetik, mungkin ini hari jadi abang yg terakhir.

7 Mac 2011- Keadaan abang makin kritikal. Perut abang semakin besar. Abang tak mampu nak bergerak, lebih banyak terbaring & asyik sesak nafas. Mak tak tahan lihat keadaan abang.

Mak bawa abang ke IJN, rumah ‘kedua’ abang sepanjang tempoh hayat abang. Kata doktor, tiada apa yg boleh dilakukan lagi.

Abang hanya menanti waktu. Mak angguk perlahan. Mak redha. Dlm hati mak juga sudah berkata, masa abang tidak lama lagi.

Para ibu di wad tersebut asyik bertanya pd mak, macam mana dgn abang?

Mak jawab: “InsyaAllah, abang akan sihat!”

Mak terpaksa cakap begitu pd mereka, sebab mak tak mahu mereka semua lemah semangat jika mereka tahu abang sudah tiada harapan lagi.

Mereka pun sama, masing² bertarung dgn ujian apabila anak yg dikasihi ditimpa penyakit. Jadi biarlah jawapan yg mak beri itu kedengaran manis pd telinga mereka. Pahitnya, biarlah mak sendiri telan.

13 Mac 2011- Hari Ahad. Mak pinta kebenaran doktor utk bawa abang pulang ke rumah. Doktor izinkan. Biarlah abang habiskan waktu² terakhir bersama keluarga. Dan di saat² akhir ini, mak mahu tunaikan apa saja permintaan abang.

Di rumah, setiap hari mak akan tanya: “Abang nak apa hari ni?”

Mak masih ingat pd suatu pagi, abang menjawab: “Mak, abang nak naik kereta bomba!”

Mak termenung dengar permintaan abang. Bila abah pulang ke rumah, terus mak ajak abah keluar. Abah tanya pergi mana? Mak jawab: “Balai bomba!”

Sampai di situ, mak minta izin pegawai bomba. Mak kata, abang teringin nak merasa naik ke dlm trak bomba. Pegawai itu garu² kepala, kemudiannya menggeleng²kan kepala.

Belum sempat pegawai bomba itu menjawab, lantas mak tarik baju abang ke paras dada.

Separuh berbisik, mak beritahu pegawai itu: “Encik, ini anak bongsu saya & hanya menanti masa utk ‘pergi’! Benarkan saya tunaikan impian terakhirnya ini!”

Bila lihat perut abang yg buncit & dada dipenuhi kesan parut & jahitan, pegawai itu tak tunggu lama. Terus dicapainya kunci, dibuka pintu salah satu trak bomba itu.

Dia dukung abang, letakkan ke atas tempat duduk bahagian pemandu. Abang nampak gembira sgt biarpun cuma 15 minit abang di dlm trak itu. Abang tak perasan, mak palingkan muka 5 saat. Sekadar mahu mengelap titisan air mata yg mula bertakung.

Hari lain, mak tanya lagi: “Abang nak apa?”

Abang jawab: “Abang nak naik lori sampah!”

Mak dukung abang, tunggu depan rumah. Bila lori sampah lalu pagi itu menjalankan rutinnya mengutip sampah, Mak tahan lori itu.

“Encik, anak saya teringin naik lori ni. Boleh izinkan sebentar?”

Pekerja itu tertawa mendengar kata² mak. Kemudian, mak angkat baju abang & beritahu perkara sama. Berubah mimik wajah mereka.

Segera mereka angkat abang, letakkan di tempat duduk pemandu. Ada antara pekerja itu yg memalingkan muka, tak sanggup lihat abang lama². Sedih agaknya.

Begitulah seterusnya. Setiap hari, mak akan tanya pertanyaan yg sama. Abang kalau nak tengok gajah, mak bawa abang pergi zoo. Walaupun abang tak larat jalan, tak apa. Mak & abah tidak kisah, kami silih berganti dukung abang.

Abang kata nak tengok burung, mak bawa ke taman burung. Abang kata nak main permainan robot, mak bawa ke kompleks beli-belah yg ada permainan seperti itu. Ke mana saja abang nak pergi, semuanya mak tunaikan!

Setiap hari juga mak tanya abang nak makan apa. Macam² abang teringin nak makan. Martabak, nasi paprik, milo ais, cendol, air tebu, air bandung, rojak & macam² lagi, semuanya mak tunaikan walaupun makanan itu abang pinta pd pukul 3 pagi!

Apa saja yg teringin oleh tekak abang, semua mak cari walaupun abang sekadar menjamahnya sesudu dua. Apa saja abang pinta, kami tunaikan.

Mak tahu, mak faham, masa abang bersama mak & abah semakin suntuk!

27 Mac 2011- Abang semakin kritikal! Nak bercakap pun terlalu lemah, apatah lagi utk bergerak. Mata kuyu, hanya terbaring sambil memeluk Aina, anak patung kesayangan abang. Mak ajak abah bawa abang ke hospital.

“Kali ini kita bawa abang ke IJN, tapi kita mungkin akan keluar dgn tubuh abang yg sudah tidak bernafas!”

Itu kata² mak pd abah sebelum bertolak ke IJN. Mak mahu abah bersedia & redha jika apa² berlaku. Sampai di IJN, abang terus ditempatkan di wad khas utk pesakit kritikal.

5 April 2011- Mak telefon sekolah asrama kakak yg sulung di Seremban. Mak minta pelepasan daripada cikgu utk benarkan kakak pulang.

“Adik tenat. Saya mahu kakak²nya berada di sampingnya pd saat terakhir!”

Itu kata² mak pd cikgu & akak diizinkan pulang pd hari ini. Kemudian, Dr. Adura, doktor yg sinonim merawat abang datang melawat.

Mak memang rajin bercerita dgn Dr. Adura. Kebetulan mak ceritakan yg mak terkilan tak dapat tunaikan permintaan abang mahukan kek berbentuk lori sampah.

7 April 2011- Pagi ini Dr. Adura datang melawat abang. Kemudian Dr. Adura beritahu ada surprise utk abang tengah hari ini.

Rupa²nya, tengah hari itu datang tetamu yg juga rakan² alam maya Dr. Adura membawa kek lori yg abang mahukan sebelum ini.

Ada 2 kek mereka bawa. Mak tak sangka, Dr Adura tulis di dalam blognya kisah abang & ramai yg mahu menyediakan kek yg abang pinta.

Sekali lagi, para tetamu bersama jururawat & doktor menyanyikan lagu selamat ulang tahun utk abang. Tp abang kurang ceria, wajah abang tampak letih & nafas abang turun naik.

8 April 2011- Tengah hari ini, masih ada lagi tetamu dtg membawa kek berbentuk lori warna pink utk abang. Tapi abang sekadar lemah. Abang sekadar terbaring merenung kek itu.

Malam itu, semasa jururawat mengambil tekanan darah abang, bacaanya meningkat naik. Tp hati mak dpt rasakan abang sekadar mahu meredakan keresahan hati mak. Malam itu, hanya mak berdua dgn abang di dlm bilik.

Mak pandang sayu wajah abang yg semakin lesu & pucat. Mak duduk di sebelah abang, mak peluk & usap rambut abang. Mak menangis teresak² bagai anak kecil.

Dlm tangis itu, mak katakan pd abang: “Mak tahu abang nak senangkan hati mak. Abang tak perlu buat macam tu. Mak tahu abang nak pergi.”

“Jgn tahan² abang. Pergilah. Mak sudah sedia. Mak redha segalanya. Mak puas dpt sempurnakan apa saja hajat yg abang pinta. Mak juga bangga krn Allah hadirkan abang dlm hidup mak walaupun seketika!”

Abang hanya diam, memandang mak dgn pandangan lesu. Dan ketika itu mak menangis sepuas²nya. Dan mak berjanji tidak akan menangis lagi selepas itu! Ya, mak tidak akan menangis lagi biarpun abang sudah tiada lagi di dunia

9 April 2011- Pagi itu mak pesan pd abah agar bawa semua anak² datang ke hospital. Masa abang dah dekat sangat. Mak lihat abang dah kritikal. Wajah abang sudah tampak biru, lebam! Dada berombak, tercungap² menarik nafas.

Abang dah tak mampu bercakap lagi sejak mlm tadi. Makan minum pun tak mahu. Pukul 8 pagi, abah & kakak sampai.

Mak suruh kak long bacakan Yaasin di sebelah abang. Mak suruh abah baca juga, tapi bacaan abah tersekat² krn cuba menahan tangisnya.

Pukul 3 petang, abang makin lesu. Lantas mak ajak abang keluar berjalan².

“Abang, nak tengok matahari tak? Jom kita turun kantin minum sambil tengok matahari!”

Abang hanya mengangguk lemah. Mak dukung abang & kita satu keluarga turun ke kantin. Abang mahu minum air coklat. Tapi abang hanya minum seteguk. Kemudian, abang lentukkan kepala pd bahu mak.

“Abang, tu tengok kat luar tu? Nampak tak sinar matahari tu? Cantikkan?”

Mak tunjuk pd abang sinar matahari yg kelihatan di celah² rintik hujan yg turun waktu itu.

Abang angkat kepala melihat ke arah matahari itu. Kemudian, abang menguap.

“Abang ngantuk!” Itu kata abang & kemudian abang terlentuk semula pd bahu mak.

Tiba² jantung mak berdegup kencang.

“Bang, jom naik. Abang nak ‘tidur’! Mak terus ajak abah & kakak naik semula ke wad walaupun mereka belum sempat jamah makanan di atas meja.”

Mak tahu, masa abang sudah hampir tiba!

Sampai di wad, mak baringkan abang atas katil. Dan abang terus merintih dlm nada yg lemah: “Makkk..sakit perut..!”

Dan abang terus memanggil: “Makkkkk!”. Suara abang perlahan & amat sayu bunyinya. Lantas mak letak tapak tangan mak atas dahi abang.

“Abang, hari ini, waktu ini, mak redhakan abang pergi. Mak halalkan segala makan minum abang. Mak halalkan air susu mak utk abang. Pergilah abang. Mak izinkan abang pergi!”

Mak ucapkan kata² itu sambil merenung jauh ke dlm mata abang yg semakin kuyu. Saat abang sedang nazak itu, mak panggil kakak² agar mengucup abang selagi abang masih bernafas. Mereka kucup pipi abang bertalu² & mula meraung & menangis.

“Kakak! kalau kamu semua nak menangis, keluar dari bilik ini. Mak tak mahu abang dengar kamu menangis! Jangan seksa abang dgn tangisan kamu!”

Mak marah mereka buat begitu pd abang. Mak tak mahu abang lihat kami menangisi pemergian abang. Mak tahu, abang akan jadi lebih sedih & berat hati utk pergi bila melihat kami menangis di saat akhir sakaratulmaut menjemput abang.

Mak tak mahu tambahkan lagi kesedihan abang utk meninggalkan kami. Abah pula hanya berdiri di penjuru bilik, meraup wajah menahan suara tangisannya.

Jururawat yg ada dalam bilik juga menangis, mak suruh jururawat keluar & tutup tirai bilik itu. Mak tak mahu org luar lihat. Mak tak mahu ada org menangis di saat abang akan pergi. Setitis dua mengalir juga air mata mak. Tapi mak masih mampu tersenyum.

“Pergilah abang. Mak izinkan. Mak izinkan.. pergilah..!”

Dan perlahan² mata abang yg layu tertutup rapat, genggaman tangan abang pd jari mak semakin lemah & akhirnya terlepas.

Pukul 3.50 petang, akhirnya abang meninggalkan dunia fana ini.

Innalillah…

Mak kucup dahi abang. Mak bisikkan di telinga abang:

“Tenanglah abang di sana. Suatu hari nanti, mak juga pasti akan turuti jejak abang. Abang… tunggu mak di sana ya! Di syurga!”

Abang, sekarang mak dah dapat jawapanyya. Mengapa mak tidak menangis?

Pertama, abang telah di takdirkan menjadi ahli syurga yg akan membantu mak di sana nanti.

Kedua, apa saja keinginan abang semasa hayat abang telah mak tunaikan. Tiada lagi rasa terkilan di hati mak.

Ketiga, segala hutang sebagai seorang ibu telah mak langsaikan semasa hayat abang. Mak telah sunatkan & buat akikah utk abang.

Keempat, mak telah menjalankan tanggungjawab sepenuhnya, sentiasa berada di sisi abang & menggembirakan abang setiap saat & waktu.

Kelima, mak rasa istimewa dipilih Allah utk mendapat anak seperti abang. Mak jadi ‘kaya’ dgn kehadiran abang. Kaya kesabaran, kaya tawadhuk, kaya keredhaan, kaya keimanan, kaya kawan, kaya ilmu, & kaya pengetahuan.

Mak telah beri segala²nya melebihi 100% utk abang. Mak telah beri yg terbaik & mak telah berusaha hingga ke garisan penamat. Sebab itu mak tak perlu menangis lagi.

Abang.. Biarpun kini hidup mak & abah terasa sunyi & kosong tanpa abang, mak akan sentiasa tersenyum mengenangkan saat² terindah kehadiran abang dlm hidup kami biarpun cuma sebentar.

*cerita ini sebenarnya telah banyak dipaparkan,cuma khaty terasa ingin berkongsi di sini bersama anda dan pastinya akan menjadi persoalan kepada diri sendiri,mampukah kita berbuat sebegitu rupa dengan keadaan yang sedia ada sekarang..kebetulan jugak pada hujung minggu sudah perbualan wassup EFG ada terselit mengenai IBU dan BAPA.#EFG bukan sembang kosong

Luahkan apa saja,yang penting enjoy

Monday, 27 April 2015

08:08:00

KISAH BENAR BAKAL PENGANTIN

Assalamualaikum w.b.t
    
Sama2 kita ambik iktibar & pengajaran... kisah seram ini berlaku kat Ampang... Ada seorang kawan ni seorang salesman kereta, bercinta dgn seorang anak jutawan di Area Bukit Antarabangsa. Malangnya, percintaan ini ditolak kerana dia ni seorang salesman kereta sahaja..

KISAH BENAR BAKAL PENGANTIN     

Satu malam, mereka bercadang utk melarikan diri. Selepas berjaya melarikan diri, bapak perempuan ini sedar akan kehilangan anak perempuan kesayangan dan telah membuat laporan polis dan juga telah membuat iklan di akhbar tempatan dgn mengatakan dia akan menerima teman lelakinya itu jika dia balik ke rumah. Bila mendengar berita ini, perempuan itu balik ke rumahnya di bukit antarabangsa dan keluarga pihak permpuan itu pun menerima lelaki ini dengan seadanya.

Enam bulan kemudian, mereka bercadang utk berkahwin dan persiapan utk majis perkahwinan itu sedang disediakan.
Nak dijadikan cerita, semasa mereka ini pergi membeli Kentucky kat Ampang Point si lelaki kena langgar kereta di hadapan perempuan tersebut dan keesokan harinya lelaki itu pun dikebumikan.

Kejadian ini amatlah meyedihkan perempuan tersebut kerana tinggal beberapa hari sahaja lagi perempuan itu hendak berkahwin dgn lelaki kesayangannya.
Pada satu malam, ibu perempuan ini mendapat mimpi, seorang nenek tua meminta utk membersihkan percikan darah di baju pengantin perempuan itu, kalau tidak, sesuatu yang buruk akan berlaku. Tapi, ibu perempuan tersebut tidak mengendahkannya. Malam berikutnya, Ayah perempuan tersebut pula menerima mimpi yang sama iaitu seorang nenek tua meminta utk membersihkan percikan darah di baju pengantin perempuan itu, kalau tidak, sesuatu yang buruk akan berlaku... akan tetapi, ayah perempuan tersebut jugak tidak megendahkannya.

Malam ke tiga, perempuan itu pula menerima mimpi yang sama seperti ayah dan ibunya dan diceritakan mimpi tersebut kepada kedua ibu dan ayahnya. Dalam ketakutan yang amat sangat, dia pun pergi membasuh baju itu dan macam mana kuat dia basuh pun, darah tetap ada...

Malam keempat, dia mendapat mimpi yang serupa.. seorang nenek tua menyuruh dia membasuh darah itu bersih2 dan jika tidak, malang akan menantinya..

Bila bangun, perempuan itu pun terus menyental baju tersebut sehingga kain tersebut menjadi haus, akan tetapi, darah itu tetap ada... Keesokan harinya, perempuan itu terkejut apabila pintu belakang rumahnya di ketuk bertalu2 dan munculah nenek tua tersebut dan perempuan itu pun pengsan.. Setelah terbangun dari pengsan, lalu nenek tua itu pun menghulurkan benda yang berwarna biru... Perempuan itu bertanya kepada nenek tua itu "apa ini...?"

Ni lah Sabun Basuh Dynamo, letak kan sedikit pd kotoran dan tuang bakinya kdlm cucian dan ia akan hilang...err..yg ni adalah pakej percubaan aja, kalau nak yang besar, beli kat kedai.....

* kawan2 jangan marah saya tau... Mesti tekun kan kawan2 bacakn?? Hahaha aku pun terkene beb. jangan marah ..ye..senyum.. wakawakawakakakaaaaa.

kisah benar bakal pengantin

Luahkan apa saja,yang penting enjoy

Thursday, 23 April 2015

08:00:00

GIVEAWAY DIANARASHID DOT COM DAN KAWAN -KAWAN NYA.

Assalamualaikum w.b.t

GIVEAWAY SEMPOI DIANARASHID DOT COM DAN KAWAN -KAWAN NYA.


GIVEAWAY SEMPOI DIANARASHID DOT COM DAN KAWAN -KAWAN NYA.
Klik sini untuk join
 Senarai hadiah
Wang Tunai RM20 x 1 pemenang kufi saiz A4 x 2 pemenang Tudung x 2 pemenang  5 shishedo mask x 1 pemennang topup RM10 x 1 pemenang 1 BB cream Seqy Beauty Natural Tone  dan 1 Cleanser Seqy Beauty X 1 Pemenang Produk shaklee (chewable vita c)  x 1 pemenang Hijab pins by mommylin x 1 pemenang Novel (Kalau Sungguh Bagai Dikata) x 1 pemenang
 Syarat:
1- Buat entry dengan tajuk bebas..lagi mengancam tajuk nya lagi best..
heheheh

2-letak banner kat atas tu dalam entry awak.link kan ke entry GA ni.

3-Wajib Follow dan like semua penaja yang saya senaraikan di bawah.

4-tinggalkan link GA awak di kotak komen di entry ini sahaja.

Luahkan apa saja,yang penting enjoy

Wednesday, 22 April 2015

08:00:00

foodlover#kerabu ayam

Assalamualaikum w.b.t


Kerabu ayam Thai

Beberapa hari yang lalu,member pejabat khaty bangsa siam telah membuat satu resepi yang amat ringkas dan bagus juga untuk yang sedang berdiet..hehehe..tak payah goreng pu,cuma masak,rebus dan gaul2 ja..ada sayur2 segar


resepi kerabu ayam thailand
kerabu ayam

Bahan-bahannya :-
2 ketul Dada ayam  [direbus sehingga lembut ]
4 ketul sosej blackpaper  [stimkan ]
1 biji lobak merah  [ dihiris halu memanjang ]
1 biji bawang holland  [dihiris halus ]
2 biji tomato  [di hiris halus memanjang ]
2 paket kecil su'un  [rendam dan toskan ]
20 biji cili padi merah dan hijau  [ dipotong halus ]
sedikit daun ketumbar siam

kuah kerabu:-
*1 senduk besar sos nampla
*1/2 ketul gula kabung
*3 biji limau nipis
[ * masakkan di atas api sehingga mendidih ]

caranya :-
ambil kuah yang telah dimasak,tuang didalam bekas
masukkan dada ayam yang telah di racik halus
masukkan sosej yang telah di potong serong
masukkan lobak,tomato,bawang holland,cili padi serta su'un tadi dan gaulkan semua sehingga sebati
akhir sekali daun ketumbar siam untuk hiasan...
kerabu biar ada rasa masam,masin ,manis dan pedas,,,

Memang sedap,tak perlu makan dengan nasi,boleh diratah begitu sahaja..seronok khaty bila ada member pejabat yang suka masak macam khaty..

Selamat mencuba

Luahkan apa saja,yang penting enjoy

Tuesday, 21 April 2015

Monday, 20 April 2015

15:32:00

Exchange Feed Group Bukan Sembang Kosong

Asslamualaikum w.b.t

❤ Exchange Feed Group  ❤ 

Apa itu EFG?
-EFG adalah Exchange Feed group.
-Pertukaran Feed weekdays
-Blog SEO 100%
-Blog Mobile friendly
-kemahiran ENTRY SEO 
-EFG merupakan perkongsian tanpa sempadan dan saling membantu meningkatkan prestasi blog antara ahli EFG
-EFG merapatkan ukhuwah antara blogger. Walaupon jauh, tapi dekat di Group Whatsapp ..
 
 Exchange Feed Group Bukan Sembang Kosong
EFG BUKAN SEMBANG KOSONG
@rayyankata @anizz_annisaa @arzmoha @inanihazwani @zaidalifah_aisheteru @nazleeismail @akifimtiyaz @wayne_harraz @anajingga @aswaleylaismail @adkdayah93 @sayidahlurvechoc @nshahira88 @orangekecik @nfa.nikainaa @cikgunorazimah @aisya816 @shamieraosment @_miminadam @enyabdullah @dramaticuniq @khatyaiman1 @norazilah72 @mummy_aisy2mar @eryati @cik_iput @aerill_hassan @safurara @iris_nur @mas2986 @papaglamz
#exchangefeedgroup #efg #awesomeEFG #blogSEO #blogMobileFriendly #bukansembangkosong #blogakifimtiyaz
 

 

14:50:00

Segmen 12 Jam Bloglist #14 Mialiana.com

Assalamualaikum w.b.t



Pencarian bloglist bagi bulan Mei dan Jun 2015 di Mialiana.com bermula pada hari ini, 20 April 2015, iaitu tepat jam 11.30 pagi sehingga 11.30 malam nanti. Semua dijemput join.

Syarat-syaratnya :
  1. Follow blog Mialiana.com, Add To Circle Google+ Mia Liana dan Like Fanpage Mialiana.com
  2. Buat entri bertajuk Segmen 12 Jam Bloglist #14 Mialiana.com
  3. Copy coding yang telah disediakan dan paste kan ke dalam ruangan HTML dan Publish entri.
  4. Tinggalkan URL entri anda ke dalam ruangan komen INI
Senang dan mudah bukan?

12 blog yang bertuah akan dipilih oleh random.org dan kepada yang terpilih nanti diminta agar memasukkan blog Mialiana.com ke dalam bloglist mereka juga. Keputusan pemenang akan diumumkan pada 30 April 2015.

tunggu apa lagi... jom support Mia Liana ya...

Luahkan apa saja,yang penting enjoy

Sunday, 19 April 2015

13:26:00

Mega Giveaway Diari Jejaka Hangat 2015 !!

Assalamualaikum w.b.t




Mega Giveaway Diari Jejaka Hangat 2015 !!


Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Mega Giveaway Diari Jejaka Hangat 2015 bermula pada jam 10.00 malam 16 April 2015 hingga 11.59 malam 30 April 2015. Menawarkan hadiah yang bernilai RM 425.00 untuk dimenangi. Senarai hadiah ada di SINI.

Semua blogger dijemput join untuk menyertai Giveaway ini.
Syarat-syaratnya :

1. Wajib Follow Blog Sponsor
2. Wajib Like Fanpage Sponsor
3. Follow Instagram Sponsor
DJH | SALINA | NURUL | MASZULL | JAJA |
SAYIDAH | QEELA | FARHANA | ADDA |
4. Tambah Google Plus Sponsor
+julia jamaludin +Mohamad Khairil
5. Buat entri bertajuk Mega Giveaway Diari Jejaka Hangat 2015

6. Copy coding yang telah disediakan dan paste kan ke dalam ruangan HTML dan Publish entri.


Contoh Cara Nak Paste Coding Entri :



Kredit Untuk +Mia Liana


7. Tinggalkan URL entri anda ke dalam ruangan komen INI

Sekian Terima Kasih.