Durian Yang Kembali Menghantui Para Peminatnya - KhatyAiman KhatyAiman: Durian Yang Kembali Menghantui Para Peminatnya
Textual description of firstImageUrl

Durian Yang Kembali Menghantui Para Peminatnya

khatyaiman | 6/20/2019 02:58:00 pm | 4 Komen

Durian Yang Kembali Menghantui Para Peminatnya

Assalamualaikum w.b.t
Maka bermualah episod harri-hari terpandang durian di merata tempat. Tidak mengira apa jenis durian, yang pasti semuanya membuatkan hatiku meronta-ronta bagaikan orang yag mengidam. Belum jumpa lagi yang betul-betul 'ummphh' ni. Sukarnya nak mengikut demand lidah, tapi kalau tak dapat tak senang duduk.

Durian Yang Kembali Menghantui Para Peminatnya

Masa kecil tahu 2 jenis durian sahaja. Durian kampung dan juga durian kahwin. Banyak beza yang nampak pada masa dahulu. Durian kampung kecil dan sederhana, isinya nampak putih dan baunya macam pahit-pahit manis. Kulit nampak segar sebab durian kampung selalunya durian kampung pokok tinggi. Jadi cahaya matahari dan terlebih dari cukup. Nampak tak imaginasi kanak-kanak- masa tu.

Durian Yang Kembali Menghantui Para Peminatnya

Durian kawin memang jarang makan sebab, harga nya mahal. Masa dulu kalau durian kahwin, sebiji durian kahwin boleh dapat sampai 5-6 biji durian kampung. Mestilah pilih yang banyak. Isi durian kahwin sangat lah tebal dan rasa dia sangat lemak berkrim. Makan satu ulas pun dan muak. Jadi kurang sikit perasaan tamak nak makan durian. Susah nak dapat sebab kena pergi pekan baru jumpa. 

Durian Yang Kembali Menghantui Para Peminatnya

Bubur Durian.


Durian Yang Kembali Menghantui Para Peminatnya

Ini memang menjadi kemestian bila musim duria. Tapi bubur paling sedap adalah dari durian kampung. Sebab ada rasa pahit dan mahis. Kuah nampak putih sedap saja. Durian kahwin pul agak kurang sesuai pada masa dulu sebab terlalu lemak berkrim. Memang pernah buat bubur rasanya dimenangi oleh durian kampung.

Durian Yang Kembali Menghantui Para Peminatnya

Semua itu sudah berubah sekarang. Lambakan durian dan harganya juga telah begitu banyak mempengaruhi buah durian itu sendiri. Bagi khaty senang sahaja. Ada keinginan cari terus. Tetapi lihat lah pada isi poket masing-masing. Durian sekarang bukan setakat kena duri tajam tu sakit, kadang-kadang harga tu masyaAllah mahalnya memang tak boleh bawa bincang. Mahal ya Rabbi. Sakit hati tengok. Mahalnya setarafnya gelarannya. Raja buah. 

4 comments:

  1. Kejam la entry ni..dah la SA x leh makan durian...

    ReplyDelete
  2. Mana mana pergi memang durian jela. Teringin nak cendol durian

    ReplyDelete
  3. fuh ramai yg post pasal durian kena cari jugak ni

    ReplyDelete
  4. saya hantu durian, sila belanja makan durian ha ha ha

    ReplyDelete

KhatyAiman © . Designed by MaisarahSidi.com