kuih bahulu - KhatyAiman KhatyAiman: kuih bahulu
Textual description of firstImageUrl

kuih bahulu

khatyaiman | 1/13/2020 09:00:00 am | 3 Komen

Resepi mudah Kuih Bahulu

Sebenarnya dah lama dah nak buat  bahulu sendiri(handmade katanya). Jadi juga akhirnya . Setelah menempuh rintangan dan halangan, ya la bukan apa,anak2 ngan khaty suka makan..kalau buat sendiri boleh buat macam perisa kan..so,mai tengok hasil khaty mencuba kuih bahulu..resepi di ambil dari mak khaty yang memang otai la bab2 kuih muih tradisional..jom kita buat kuih bahulu:-

Resepi mudah Kuih Bahulu
bahan yang kena ada,khaty try buat ckit dulu,takut nanti tak jadi,bazir plak nak buang kan..5 biji telur gred A,gula 300gm,tepung gandum 300gm,pastu perisa pisang dan pewarna tambahan(ikut suka) n coklat rise(saja nak tambah)
Resepi mudah Kuih Bahulu
pastu,nie acuan bahulu,kena sapu minyak dulu kat keliling corak tu,lau tak nanti melekat la tak boleh nak keluarkan bahulu yang dah masak..
Resepi mudah Kuih Bahulu
ok,masuk telur ngan gula,blend sampai betul2 kembang,nak tau macam mana dia dah kembang atau naik,senang ja,ambil jari telunjuk calit kat adunan ckit,pastu tenyeh ngan ibu jari,kalau rasa macam lembut tanpa rasa kasar gula,kira ok la tu..tapi lama gak kena blend,lau buat cincai nantu bahulu ta jadi..kalau ikut orang tua2 dua depa timbuk pakai penimbuk bahulu...mana la nak sempat timbuk kan,hehehehe
Resepi mudah Kuih Bahulu
start blend,asanya dalam 1/2 jam gak la..tapi lau nak cantik lagi,pas blen mak khaty kata kena timbuk gak...
Resepi mudah Kuih Bahulu
tadaa..dah jadi cantik macam nie la bila adunan dah kembang elok..masa kacau mesti rasa ringan macam kapas..
Resepi mudah Kuih Bahulu
ok,tepung gandum kena sangai atau goreng tanpa minyak..sekejap ja,ambik tapak tangan letak atas tepung,kalau dah rasa macam suam2 tu kira dah boleh angkat dan ayak terus..

Resepi mudah Kuih Bahulu
haaa,nie khaty dah campur tepung ngan adunan tadi,khaty try warna pink dulu..campur agak adunan tu kalau angkat jatuh macam bertali ja...hati2 ya,tepung jangan banyak sangat,nanti keras plak kuih..
Resepi mudah Kuih Bahulu
pastu,letak dalam acuan yang dah di sapu minyak,sblm tu panaskan dulu acuan dalam oven sekejap,
Resepi mudah Kuih Bahulu
pastu,masuk dalam oven ,panaskan oven dalam suhu 200darjah celcius..bakar kira2 1o hingga 15 minit,tak pun sampai nampak kekuningan..boleh la angkat..

Resepi mudah Kuih Bahulu
 tengok,dah naik elok dalam oven..yeah..(syok dah bab nampak macam dah menjadi)
Resepi mudah Kuih Bahulu
 haah..inilah hasilnya..cantik tak,rasa pon ok.. anak2 khaty pon suka makan masa panas2..(kembang ja bila anak2 cakap 'sedapnya mak buat')
Resepi mudah Kuih Bahulu

Resepi mudah Kuih Bahulu

 nie pon sama,cuma warna ja lain..rasa seronok bab dah makin menjadi plak..

Resepi mudah Kuih Bahulu


Resepi mudah Kuih Bahulu
yang nie khaty saja campur ngan coklat rise,alhamdulillah menjadi,tapi acuan kena cuci plak bab macam kotor ckit bab coklat rise macam melekat kat acuan..tapi tak pa,yang penting sedapp...
Resepi mudah Kuih Bahulu

Resepi mudah Kuih Bahulu
inilah hasilnya..puas hati sangat bab dapat macam warna..

Walaupun penat,tapi bila tengok hasil yang dapat tu,memang puas hati n lega sangat2 bab cubaan pertama agak menjadi..so,kena berusaha untuk buat lagi elok la pas nie..


SELAMAT MENCUBA...

3 comments:

  1. Allahu cantiknya kejadian dia semua 😍

    ReplyDelete
  2. Wah pandai Khaty buat.. puashati kalau buat sendiri kan..

    ReplyDelete
  3. numpang promo ya gan
    kami dari agen judi terpercaya, 100% tanpa robot, dengan bonus rollingan 0.3% dan refferal 10% segera di coba keberuntungan agan bersama dengan kami
    ditunggu ya di dewapk^^^ ;) ;) :*

    ReplyDelete

KhatyAiman © . Designed by MaisarahSidi.com